Fysioterapi

Ved Fysioterapisenteret i Bergen er alle offentlig autoriserte fysioterapeuter. Vi bygger på en tanke om at behandling skal være aktiv. Dette betyr at trening og aktivitet er viktige momenter for våre fysioterapeuter. Vårt mål er at du som pasient skal være delaktig i din egen rehabilitering, og bli i stand til å gjøre noe med dine plager selv.

Manuellterapi

Manuellterapeuter er eksperter på muskel- og skjelettsystemet. Vi undersøker, vurderer og behandler plager i muskel-/skjelettsystemet for å gjenopprette eller bedre kroppens funksjoner. De kan differensialdiagnostisere, det vil si skille mellom sykdommer i muskel- og skjelett og andre farlige sykdommer med samme symptomer (for eksempel brudd, skader, kreft eller inflammasjon). I undersøkelsen kan manuellterapeuten rekvirere bildediagnostikk (røntgen/MR/CT) og henvise til spesialist. Som del av behandlingen kan manuellterapeuten henvise til fysioterapi. Du trenger ikke henvisning fra lege for å kontake manuellterapeut. Manuellterapeut kan også sykmelde.

Osteopati

Osteopati har et medisinsk fundament som ivaretar vitenskapen omkring muskel- skjelettsystemet og dets sammenhenger til andre kroppssystemer.
Det tilhørende bindevevsnettverket (fascier), sirkulasjonssystemet (arterier, vener, lymfeårer) og nervestrukturene spiller en sentral rolle.
Osteopati er forebyggende og virker som akutt og rehabiliterende behandling.

Treningsterapi

S-E-T/Red Cord/Slyngetrening.
Våre terapeuter har bred erfaring både fra topp- og breddeidrett. Våre terapeuter veileder trening i slynger både individuelt og i grupper. Ta kontakt for å høre om våre tilbud på gruppetimer, og hva som kan passe for deg.

Andre behandlingsformer

Akupunktur/IMS

Akupunktører ved Fysioterapisenteret i Bergen er fysioterapeuter som er videreutdannet innen klassisk kinesisk medisinsk akupunktur (NAFO og NFMA). Flere av våre terapeuter tilbyr også muskulær nålebehandling.

ESWT trykkbølge-
behandling

Terapeutisk trykkbølgebehandling er en effektiv metode ved smerter fra kroniske senelidelser. Musearm, tennisalbue, akillessmerter, jumpers knee eller hælproblemmer behandles uten operasjon, kortison eller medisinbruk.

Ultralyd og injeksjoner

Tre av våre manuellterapeuter har videreutdannet seg innen diagnostisk ultralyd og ultralyd veiledete injeksjonsteknikker. Vi kan tilby diagnostisk ultralyd av de fleste ledd. Injeksjoner settes etter avtale med din lege. Aktuelle injeksjoner er kortison, hyaluronsyre (ostenil), mf. Vennligst kontakt oss for nærmere informasjon.

Kinesiotape

Tapeteknikk for muskelsmerter og behandling av idrettsskader. Har du forsøkt det meste av behandlingsalternativer uten varig resultat, kan kanskje dette være behandlingen for deg. Behandlingen er rask, smertefri, rimelig og effektiv på mange kjente plager.

Orthoser

Vi tar mål og foreslår orthoser etter behov. Vi fører orthoser av merket Bauerfeind.

Feldenkrais

Feldenkrais er en pedagogisk metode, som retter seg mot bevisstgjøring av kroppen. Feldenkraispedagogen jobber med utvikling av det potensiale som foreligger hos den enkelte. Dette gjøres med enkle og lette bevegelser, enten du fungerer på et meget høyt nivå, eller om du har problemer med dagligdagse aktiviteter, har smerter eller er skadet.

Treningssal

Trening er viktig for å oppnå et godt og varig resultat etter muskel-og skjelettlidelser. Våre fysioterapeuter tilbyr individuell oppfølging og opptrening i gruppe. Vi benytter oss av basistreningsutstyr og slynger (RedCord og Junglesports). Vi har som mål at pasientene blir smertefrie og opplever et funksjonelt utbytte i trening. De oppmuntres til å trygt øke sitt aktivitetsnivå.

SET

• Ortopedisk rehabilitering